Zdetronizowanie Tesli z pozycji synonimu najlepszej marki aut elektrycznych wydaje się coraz bardziej realne. Choć zainteresowanie modelami amerykańskiego producenta utrzymuje się na stałym poziomie, ostatecznie Tesla coraz rzadziej bywa finalnym wyborem konsumentów. Co stoi za nowymi tendencjami zakupowymi europejskich kierowców?
Pierwszy kwartał 2025 nie był dla Tesli najlepszy. W Polsce sprzedano zaledwie 899 amerykańskich aut, co daje aż 29% spadek względem ubiegłego roku. Co więcej, wynik ten jest również niższy niż dwa lata temu. Utrzymująca się popularność marki nie przekłada się więc bezpośrednio na wyniki sprzedażowe.
Najchętniej wybieranym modelem pozostała Tesla Model Y, która znalazła 522 nabywców. Tym razem to jednak właśnie ten model w największym stopniu obniżył łączny rezultat sprzedaży producenta – liczba rejestracji była o ponad 33% niższa niż w pierwszym kwartale 2024 roku.
Model 3 również odnotował wyraźny regres – liczba rejestracji spadła o 21% i była niższa również względem wyników sprzed dwóch lat.
Wciąż na szczycie, ale nie bez konkurencji
Mimo spadków Tesla Model Y i Model 3 nadal pozostają najczęściej rejestrowanymi nowymi samochodami elektrycznymi w Polsce. Jednak udział całej marki w rynku znacznie się obniżył – z 30,2% w pierwszym kwartale 2024 roku do 17,6% w analogicznym okresie 2025 roku.
Rośnie za to konkurencja. Modelowi 3 coraz wyraźniej depcze po piętach Dacia Spring, której rejestracje wzrosły aż o 140% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Duży skok zanotowała też Kia – 537 zarejestrowanych pojazdów oznacza wzrost o imponujące 208,6% w ujęciu rocznym.
Elektryfikacja przyspiesza – ale nie z Teslą na czele
Zmienność trendów nie oznacza odwrotu od elektromobilności – wręcz przeciwnie, rynek zyskuje nową dynamikę i otwiera się na kolejne opcje. Po ubiegłorocznym wyhamowaniu, w 2025 roku sprzedaż aut elektrycznych w Polsce znów rośnie. W pierwszym kwartale zarejestrowano o 22% więcej samochodów zeroemisyjnych niż w tym samym okresie w 2024 roku.
Podobną tendencję widać w całej Unii Europejskiej – liczba rejestracji aut elektrycznych wzrosła tam o 23,9% r/r, osiągając rekordowe 413 tysięcy pojazdów w pierwszym kwartale 2025. To najlepszy wynik otwarcia roku w historii unijnego rynku.
W tym samym czasie Tesla zarejestrowała w UE 36 167 nowych aut – dokładnie tyle samo co trzy lata temu, ale aż o 45% mniej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku oraz o 52,6% mniej niż w 2023.
Europa i świat wybierają inaczej
Tesla przestaje być niekwestionowanym liderem nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Dane JATO Dynamics pokazują, że w krajach Unii Europejskiej, EFTA i Wielkiej Brytanii najczęściej wybieraną marką elektryków stał się Volkswagen. W pierwszym kwartale 2025 roku koncern z Wolfsburga osiągnął wynik 65,7 tysiąca rejestracji, notując przy tym wzrost aż o 157% rok do roku. Tesla znalazła w tym samym czasie 53,2 tysiąca nabywców – notując spadek o 38% w porównaniu z 2024.
Tendencje te znajdują odzwierciedlenie również poza Europą. W Chinach, na największym rynku motoryzacyjnym świata, sprzedaż Tesli spada nieprzerwanie od siedmiu miesięcy. W kwietniu 2025 roku sprzedano tam 58 459 samochodów elektrycznych tej marki – o 6% mniej niż w analogicznym miesiącu 2024 roku.
