W temacie zasięgów aut EV wyraźne są dwie tendencje. Jedni twierdzą, że elektryk nie pojedzie zbyt daleko, a bezustanne postoje na ładowanie to ogromna strata czasu. Inni zachwalają kosmiczne wręcz odległości, jakie można przejechać od punktu startu. Być może Was to zdziwi, ale ci drudzy są znacznie bliżsi prawdy.
Pierwsze auta EV nie oferowały zbyt wielkich możliwości, jeśli chodzi o trasę. Gdy na jednym ładowaniu udało się przejechać 100 km, można było uznać to za sukces. Dziś pojazdy zeroemisyjne zaskakują – niektóre z nich są w stanie przejechać nawet 700 km na jednym ładowaniu (mowa o Mercedesie EQS 450+)! Zejdźmy jednak na ziemię i postarajmy się wskazać realny zasięg zdecydowanej większości aut.
400 przejechanych km – oto co mogą zapewnić porządne samochody napędzane prądem. Czy to dużo? Cóż, subiektywne odczucia zostawmy na później, a teraz zgodnie przyznajmy, że to imponujący wynik. Oczywiście pod warunkiem, że dopilnujemy kilku szczegółów. A dla malkontentów mamy dobrą wiadomość: coraz więcej aut średniej klasy wyposażonych w baterie jonowo-litowe najnowszej generacji przejedzie 500, a nawet ponad 600 km… Ostatecznie zasięg auta EV zależny jest od kilku kluczowych czynników, o czym poniżej.
Jak wydłużyć zasięgi?
- Pojemność baterii
Zasada jest prosta: im większa pojemność baterii, tym więcej energii można przechować, a to z kolei przekłada się na większy zasięg. Producenci samochodów elektrycznych oferują różne pojemności baterii, co daje konsumentom możliwość wyboru samochodu dostosowanego do ich potrzeb. Najprościej rzecz ujmując – jeśli potrzebujesz auta miejskiego, a długie wycieczki robisz raczej pociągiem lub samolotem, także auto niższej klasy spełni Twoje wymagania.
- Efektywność energetyczna
To kolejny ważny czynnik wpływający na zasięg. Wskazuje ile energii zużywa samochód na przejechanie określonej odległości. Pamiętaj, że samochody elektryczne są znacznie bardziej efektywne energetycznie niż tradycyjne pojazdy.
- Warunki pogodowe
Deszcz, silny wiatr, gwałtowne opady śniegu mają wpływ na zasięg każdego auta. Jednak w przypadku elektryków są niezwykle istotne. Niskie temperatury mogą obniżyć efektywność baterii, skracając zasięg, np. zimą samochód może zużywać więcej energii na ogrzewanie kabiny. Podobnie, wysokie temperatury mogą wpłynąć na baterię w letnich miesiącach. Dlatego warto wiedzieć, że w ekstremalnych warunkach pogodowych zasięg może być niższy niż podawany przez producenta.
- Styl jazdy
Sposób, w jaki jeździmy, ma istotny wpływ na zasięg samochodu elektrycznego. Agresywna i dynamiczna jazda, z częstym przyspieszaniem i hamowaniem, może skrócić zasięg. Z kolei płynne, ergonomiczne przemieszczanie się, w połączeniu z regeneracyjnym hamowaniem i unikaniem nadmiernego zużycia energii mogą pomóc wydłużyć zasięg.
- Ładowanie
Istnieje kilka metod ładowania aut EV – od standardowych gniazdek domowych po stacje szybkiego ładowania. Jednak te drugie mogą wpływać na trwałość baterii w dłuższej perspektywie. Odpowiednie zarządzanie procesem ładowania może pomóc w utrzymaniu baterii w dobrej kondycji.
Jak zwiększyć zasięg samochodu zeroemisyjnego?
Odpowiedzią może być spienione tworzywo EPP, które jest lekkie, ale trwałe i odporne na niekorzystne działanie warunków atmosferycznych. Zastosowanie EPP w produkcji nadwozia, zmniejsza wagę auta, a mniejsze obciążenie to także dłuższa podróż.
Tworzywo EPP, wypełnione w 95% powietrzem, zapewnia wysoką amortyzację wstrząsów, izolację cieplną oraz wytrzymałość produkowanych z niego komponentów. Nic dziwnego, że materiał ten stał się numerem jeden w branży transportowej. Wykorzystuje się je jako wypełnienie foteli, izolację kabiny czy w produkcji baterii. Właśnie on ma szansę poprawić zasięg aut elektrycznych.