Elektromobilność w Polsce rośnie jak na drożdżach, a liczby z końca marca 2024 roku tylko to potwierdzają. Według danych z „Licznika Elektromobilności” stworzonego przez PZPM i PSNM, po naszych drogach jeździ już 62 629 w pełni elektrycznych samochodów osobowych i dostawczych (BEV). To o 5916 więcej niż zaledwie miesiąc wcześniej – imponujący 8% wzrost w stosunku do tego samego okresu w 2023 roku.
Elektryczne pojazdy w Polsce
Na koniec marca 2024 roku w Polsce zarejestrowanych było 108 331 samochodów elektrycznych, z czego 56 270 to w pełni elektryczne auta (BEV), a 52 061 stanowiły hybrydy plug-in (PHEV). Rosną również liczby samochodów dostawczych i ciężarowych – ich liczba wzrosła do 6 387. Ciekawostką są też jednoślady, czyli elektryczne motocykle i motorowery, które również zyskują na popularności – było ich w sumie 19 953.
Infrastruktura ładowania – jak to wygląda?
Nie ma co ukrywać, że w parze z rosnącą liczbą elektryków musi iść rozwój infrastruktury. Na koniec marca mieliśmy w Polsce 6490 ogólnodostępnych punktów ładowania, rozmieszczonych w 3583 stacjach. Z tego 28% to szybkie ładowarki prądu stałego (DC), które pozwalają na błyskawiczne ładowanie, a pozostałe 62% to wolniejsze ładowarki prądu przemiennego (AC), o mocy nieprzekraczającej 22 kW. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2024 roku dołożono 560 nowych punktów ładowania, z czego połowa to szybkie ładowarki.
Wyzwania, które nas czekają
Chociaż te dane brzmią obiecująco, tempo rozwoju mogłoby być jeszcze szybsze. Co ciekawe, liczba zarejestrowanych samochodów dostawczych spadła, choć w tym samym czasie znacząco przybyło zeroemisyjnych autobusów, motocykli i mikropojazdów. Warto również zauważyć ogromny, bo aż 50% wzrost rejestracji klasycznych hybryd.
Aby dalej napędzać rozwój elektromobilności w Polsce, kluczowe jest utrzymanie wsparcia finansowego, np. poprzez program „Mój Elektryk”, który obejmuje dopłaty do samochodów osobowych, dostawczych i inwestycji w infrastrukturę ładowania. Równie ważne będzie szybkie wdrożenie zapowiadanych dopłat dla samochodów ciężarowych i rozwój dedykowanej im infrastruktury.
Podsumowanie
Elektromobilność w Polsce rozwija się szybko, ale żeby naprawdę przyspieszyć transformację energetyczną i sprostać europejskim wymogom, potrzebujemy dalszego wsparcia. Zwiększenie liczby aut elektrycznych, rozwój sieci ładowania i wprowadzenie nowych programów finansowych będą kluczowe dla przyszłości tego rynku. Więcej szczegółowych informacji można znaleźć w raporcie „Polish EV Outlook” oraz regularnie aktualizowanym „PEVO Index”.