Zakup auta elektrycznego to przyszłościowa decyzja. Lada moment na ulicach pojawiać się będą wyłącznie tego typu pojazdy. Jeśli więc myślisz o samochodzie EV, powinieneś jak najszybciej zgłębić temat. Z naszego tekstu dowiesz się czym są elektryki i jak wygląda ich codzienna eksploatacja.
Poszukujesz wymarzonego samochodu, który zapewni nie tylko wysoki komfort jazdy, szerokie możliwości eksploatacji, ale też wpisze się w globalne dążenia do osiągnięcia neutralności klimatycznej? Punkt dla Ciebie! Samochody z napędem elektrycznym sprawnie przecierają sobie szlaki wśród tradycyjnych aut, zdobywając coraz większą popularność. Marki prześcigają się w produkcji nowych modeli i coraz bardziej zaawansowanych rozwiązaniach, służących większemu komfortowi użytkowania. Wciąż jednak wiele osób zastanawia się czy auto EV spełni ich wymagania. Mnożą się pytania o ładowanie elektryków oraz związane z tym koszty. W dzisiejszym wpisie znajdziesz garść praktycznych informacji, które – na co bardzo liczymy – pomogą Ci postawić pierwszy krok na drodze ku zakupowi wymarzonego samochodu!
Elektromobilność – trend, który rozkręcił się na dobre
Zielona transformacja to dziś temat, który niesie się głośnym echem. Cóż, zmiany przyzwyczajeń, które negatywnie odbijają się na zdrowiu oraz środowisku naturalnym, są nieuniknione. Elektromobilność to jedna z najważniejszych odpowiedzi na wyzwania związane ze zmianami klimatycznymi. A jak to wygląda w rzeczywistości?
W Niemczech jeździ dziś ponad milion elektryków! Inne kraje coraz chętniej podążają śladem naszych zachodnich sąsiadów. Jak pokazują statystyki, elektromobilność w równym stopniu trafia do kobiet i mężczyzn. Obecnie na zakup pojazdu elektrycznego decydują się głównie osoby w przedziale 25-44 r.ż., którym styl eko jest bliski i to właśnie jemu podporządkowują swoje codzienne wybory. Mniej plastiku, mniej zanieczyszczeń – tym przede wszystkim kierują się potencjalni nabywcy aut EV.
Czym jest samochód o napędzie elektrycznym?
Na początku zdefiniujmy czym jest auto elektryczne. Na drogach możemy bowiem spotkać również tak zwane hybrydy, które nierzadko są mylone z pojazdami zeroemisyjnymi. Samochód elektryczny, czyli BEV (ang. battery electric vehicles) jest zasilany wyłącznie prądem elektrycznym, podczas gdy auta PHEV, (ang. plug-in hybrid electric vehicles) mogą być ładowane elektrycznie i tankowane tradycyjnym paliwem. Jednym zdaniem: w przypadku hybrydy możesz przełączyć tryb pracy auta z elektrycznego na silnik spalinowy w dowolnym momencie. Sprawdza się to szczególnie na długich dystansach, kiedy dostęp do ładowarek elektrycznych jest utrudniony.
Do całkowicie zeroemisyjnych samochodów należą również modele zasilane paliwem wodorowym, czyli FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles), które otwiera nas na zupełnie nowe perspektywy, ale to jeszcze rzadkość i według ekspertów prawdopodobnie przyszłość.
Potrzeba i budżet, czyli pierwszy krok na drodze do zakupu auta EV
Decyzja o zakupie samochodu powinna być poprzedzona pytaniem o osobiste preferencje i wymagania. Dlaczego chcesz kupić auto elektryczne? Czy ma ci ono służyć do jazdy po mieście czy do długich podróży? Lubisz auta typu limuzyna czy zwinne, niewielkie modele, które zmieszczą się w na ciasnych miejskich parkingach? To kluczowe pytania, ponieważ auta zasilane energią elektryczną mają określone dystanse, jakie mogą pokonać na jednym ładowaniu. Jednak ich finalne zasięgi zależą od wielu czynników, takich jak warunki atmosferyczne czy nawet liczba pasażerów.
Choć najnowsze modele zeroemisyjnych aut luksusowych zapewniają zasięg ponad 700 km, zawsze warto mieć na uwadze również budżet. Luksusowy samochód elektryczny to koszt nawet ponad 800 tysięcy złotych. Jeśli nie możesz pozwolić sobie na wydatek tego rzędu, warto rozejrzeć się wśród klasy C. A miejskie oraz kompaktowe wersje samochodów EV mają co prawda mniejsze zasięgi (ok. 500 km), ale też cenę poniżej 200 tys. zł. Najtańszy mały samochód ev można już kupić za niecałe 100 tys. zł, ale tez jego zasięg to niewiele ponad 200 km.
Eksploatując auto elektryczne musisz jednak pamiętać o tym, że finalnie zasięg zależy od takich czynników, jak:
- pojemność akumulatora – większy akumulator to również większy zasięg auta,
- masa auta – w tym wypadku mniejsza masa auta zapewni większy zasięg, jednak wiele zależy od masy akumulatora,
- pogoda – niesprzyjające warunki atmosferyczne mogą obniżyć próg zasięgu,
- liczba pasażerów – lżejsze auto pobiera mniej prądu, podobnie jak w przypadku samochodów o tradycyjnym napędzie,
- liczba używanych funkcji, takich jak nawigacja z GPS, wi-fi czy bluetooth, które zużywają prąd,
- używana klimatyzacja, czy ogrzewanie,
-charakter jazdy, prędkość z jaką jedziemy, czy częste ostre przyspieszanie, - topografia terenu – w górach, na podjazdach zasięg znacznie się skróci
- hamowanie, ale w tym przypadku ze względu na odzyskiwanie energii (rekuperacja) częste hamowanie wydłuża nam zasięg jazdy.
Ładowanie auta zeroemisyjnego
Sam proces ładowania auta EV jest prosty i niezwykle wygodny. Samochód sygnalizujący o kończącej się mocy należy podstawić pod ładowarkę i podpiąć do źródła zasilania. W zależności od pojemności baterii oraz od samej mocy ładowarki, pełne naładowanie elektryka może trwać kilkanaście minut przy ładowarce DC 350 kW do nawet ponad 30 h godzin ładując auto ze zwykłego gniazdka czy używając ładowarki o mocy AC 2,3 kW.
Ogromnym udogodnieniem dla posiadaczy aut elektrycznych jest łatwa dostępność stacji ładujących, których liczba z miesiąca na miesiąc rośnie. Znajdują się one w każdym większym mieście w Polsce, np. przy stacjach benzynowych, budynkach instytucji czy w miejscach wzmożonego ruchu.
Istnieje również możliwość zakupu własnej ładowarki i zamontowania jej w dogodnym miejscu na prywatnej posesji. Godna uwagi polska ładowarka typu wallbox 22kW.
Baterie samochodowe są ładowane prądem stałym (DC). Coraz więcej z nich pobiera energię produkowaną przez OZE, sprawiając tym samym, że eksploatacja auta jest w pełni ekologiczna i niezwykle opłacalna.
Ładowarki do samochodów EV mają różnią moc. Stacje ładujące prądem stałym (DC) zapewniają szybszy dopływ większej mocy, co znacznie skraca cały proces. Są to ładowarki dużej mocy, powyżej 22 kW do nawet 350 kW. Ładowarki prądu zmiennego AC, normalnej mocy, to te do 22 kW. Zarówno w Polsce, jak i na całym świecie wciąż trwają prace nad zwiększeniem infrastruktury do ładowania EV, również nad stacjami oferującymi moc na poziomie nawet 300-350 kW!
W Polsce „zatankujemy” zeroemisyjny samochód na ogólnodostępnych stacjach, których, jak podaje Licznik elektromobilności publikowany przez PZPM i PSPA na koniec marca 2023 roku było łącznie 2699, z czego 1884 ładowarek AC (prądu przemiennego) i DC 815 DC (prądu stałego).
W kontekście wyboru punktu ładowania istotna jest moc z jaka będziemy mogli nasze auto ładować i to dla prądu przemiennego AC i prądu stałego DC, bo ta informacja wraz z pojemnością baterii w wybranym aucie wskazuje, jaki będzie czas ładowania naszego auta EV i jego zasięg. Jak pokazują statystyki są to czynniki najistotniejsze dla przyszłego użytkownika EV, dlatego o ładowaniu gdzie i czym będziemy jeszcze pisać, bo to szeroki temat.