samochody_elektryczne_na parkingu_podczas_ładowania

Ewolucja infrastruktury ładowania: obecne regulacje dla stacji elektromobilności

W tym roku, wszystkie główne parkingi w Polsce będą wyposażone w stacje ładowania pojazdów elektrycznych.

Ten krok nie tylko zwiększy komfort dla kierowców, ale także stanowi reakcję na rosnące zainteresowanie samochodami elektrycznymi oraz coraz bardziej palącą świadomość zmian klimatycznych.

Zgodnie z najnowszymi przepisami dotyczącymi elektromobilności i alternatywnych paliw, już od stycznia bieżącego roku oczekujemy rewolucyjnych zmian w krajowej infrastrukturze EV. Rząd zobowiązał duże i średnie firmy, które posiadają parkingi z co najmniej 20 miejscami postojowymi, do instalacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych. To wyzwanie stawia przed przedsiębiorstwami konieczność szybkiej adaptacji, biorąc pod uwagę długi czas oczekiwania na przyłącze elektryczne, wynoszący 18 miesięcy.

Brak sankcji powodem opóźnień w modernizacji parkingów

Mimo niecierpliwego oczekiwania właścicieli pojazdów elektrycznych na udogodnienia, takie jak ładowanie podczas codziennych czynności, wiele firm nie podjęło jeszcze działań w kierunku modernizacji swoich parkingów. Może to być spowodowane brakiem sankcji za brak dostosowania się do nowych regulacji, jednakże można oczekiwać, że zostaną one wprowadzone w przyszłych zapisach prawnych. W konsekwencji każdy zarządzający parkingiem, niezależnie czy to centrum handlowe czy park rozrywki, będzie zmuszony do natychmiastowych działań na swoim terenie, ponieważ niewywiązanie się z tego obowiązku może pociągnąć za sobą konsekwencje finansowe. W przypadku nowych budynków mieszkalnych, przepisy dotyczące elektromobilności również zaczną obowiązywać.

Zgodnie z prawem UE, nowe i modernizowane budynki mieszkalne z parkingami na ponad 10 miejsc postojowych będą musiały być przygotowane pod kątem instalacji stacji ładowania. Obecnie wymagane jest, aby na każdych 10 miejsc parkingowych znajdował się co najmniej jeden punkt ładowania, z odpowiednio dostosowaną infrastrukturą kablową, choć te przepisy jeszcze nie zostały w Polsce wprowadzone w życie.

Polska infrastruktura EV: Pilna potrzeba rozwoju i modernizacji

Nadal pozostajemy w tyle w rozwoju infrastruktury EV. Przykładowo, ponad 3000 stacji ładowania w Polsce, w porównaniu do ponad 90 000 w Niemczech, wskazuje na potrzebę znacznej poprawy. Nasze zachodnie sąsiedztwo już teraz podejmuje kroki w celu ułatwienia korzystania z pojazdów elektrycznych, zmieniając podejście obecnych i potencjalnych klientów branży. Poza granicami kraju, napotkamy stacje oferujące płatności bezdotykowe, zwiększając komfort kierowców.

Dane z Licznika Elektromobilności pokazują, że w 2022 roku w Polsce zainstalowano ponad 600 nowych ogólnodostępnych stacji ładowania, co przyniosło wzrost o 40% w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając liczbę 2565 stacji. Pomimo tego, nadal borykamy się z dysproporcją pomiędzy liczbą stacji ładowania a zarejestrowanymi pojazdami elektrycznymi, co stanowi jedno z najwyższych obciążeń w całej Unii Europejskiej – w 2022 roku na jedną ogólnodostępną stację przypadało 12,8 pojazdów.

Aby sprostać wymaganiom unijnego rozporządzenia o infrastrukturze paliw alternatywnych (AFIR), Polska musi znacząco zwiększyć liczbę stacji ładowania w najbliższych latach. Wyzwania związane z elektryfikacją transportu są ogromne, ale wprowadzane zmiany w prawie o elektromobilności mogą przyczynić się do gwałtownej poprawy sytuacji w kraju, otwierając drogę do bardziej zrównoważonej i przyjaznej przyszłości.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *