Dekarbonizacja oraz dążenie do neutralności klimatycznej to jeden z prymarnych celów Unii Europejskiej. Dlatego już z początkiem roku 2024 obowiązuje nowe rozporządzenie AFIR.
AFIR (Alternative Fuel Infrastructure Regulation), zobowiązujące państwa członkowskie do rozbudowy infrastruktury dla samochodów zeroemisyjnych. Jednym zdaniem: będzie łatwiej o ładowanie!
Alternative Fuel Infrastructure Regulation – w skrócie AFIR, ma znacząco przyspieszyć zmiany w obrębie dostosowywania infrastruktury do elektryków. Co oznacza to dla nas? O tym dowiecie się w dzisiejszym wpisie!
Fit for 55, czyli pierwszeństwo dla klimatu
W ostatnim czasie z całego świata docierają niepokojące wieści o anomaliach pogodowych i kataklizmach, które nabierają rozmachu. Jeśli dotychczas przerażały nas epizodyczne trzęsienia ziemi, powodzie czy susze, teraz musimy przyzwyczaić się do znacznie gorszych i częstszych scen, rozgrywających się praktycznie w każdym zakątku globu. Pożary, podtopienia, topniejące lodowce – klimat postanowił udowodnić nam, że chyba za bardzo rozpędziliśmy się w swojej ignorancji… Fit for 55 pomoże zatrzymać negatywne skutki zmian klimatycznych, stawiając między innymi na rozbudowę infrastruktury paliw alternatywnych.
Kiedy więc Europa stanie się bardziej eko?
Efekty mają być widoczne w 2025.
Przeczytaj także: Produkcja energii elektrycznej OZE ustabilizują rosnące potrzeby światowych rynków – ŁADOWARKI 24 (ladowarki24.pl)
AFIR dla elektryków
Fit for 55 to pakiet klimatyczny, który narzuca państwom członkowskim Unii Europejskiej dyrektywę AFIR, ta z kolei przynosi pakiet korzyści dla posiadaczy aut EV. Ma ona jednak nie tylko ułatwić codzienność, ale też zmniejszyć negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne. Dzięki AFIR eksploatacja aut zeroemisyjnych stanie się łatwiejsza i przyjemniejsza, a co za tym idzie więcej konsumentów zechce zmienić tradycyjny samochód na elektryka. Taki jest plan. A co konkretnie zawiera?
Ucieszy z pewnością fakt, że już od 2025 roku w myśl AFIR stacje ładowania aut EV do 150 kW mają być zlokalizowane co 60 km przy transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Natomiast we wspomnianym 2025 swój początek będzie miała rozbudowa stacji o znacznie silniejsze ładowarki o mocy przynajmniej 350 kW dla aut ciężarowych, również co 60 lub 100 km. Do 2030 roku mają z kolei pojawić się stacje ładowania wodoru. Zasilą one rynki miejskie oraz arterie TEN-T.
Kolejnym udogodnieniem będzie możliwość płacenia za usługę ładowania kartą, co dotychczas nie było takie oczywiste… W wielu miejscach należność należy uiścić gotówką. W dobie powszechnego korzystania z kart płatniczych wydaje się to grubą przesadą i niepotrzebnym utrudnieniem.
AFIR w Polsce
Dyrektywa AFIR obowiązywać ma po 6 miesiącach od jej ustanowienia. Oznacza to bardzo krótki czas na wdrożenie jej postanowień. Jednak czy mamy inne wyjście? W Polsce infrastruktura EV jest wciąż daleka od ideału, a problemy z dostępem do energii elektrycznej piętrzą się niczym góra lodowa. Teraz wszystko ma się zmienić.
Potrzeby w infrastrukturze EV rosną z roku na rok, pozostaje tylko dostosować tempo do naszych sąsiadów, by stać się komfortową kolebką dla rozwoju alternatywnych paliw.